Zum Inhalt springen

Rede von Waheed Khorasani


al-Sadr

Empfohlene Beiträge

#bismillah#

 

#salam#

 

Hier ist eine Rede von Ayatollah Khorasani auf persisch. Kann es bitte jemand lesen und es nur kurz wiedergeben, was gesagt wird? Es soll auf Imam Khamenei bezogen sein.

 

hier ist die Rede:

 

آیت الله وحید خراسانی، روز گذشته در ضمن مباحث درس خارج فقه خود اعلام كرد: اقرار و اعتراف كسی كه در زندان است، اعتبار ندارد و اگر قاضی صرفا به استناد آن قضاوت ك...ند و حكمی دهد، آن قاضی از اهلیت و صلاحیت قضاوت ساقط می شود. همچنین اگر شخصی تهدید شود، اقرار او اثر ندارد.»

 

آیت الله وحید كه در ماه های اخیر درباره «قاعده ید» بحث می كند، در جلسه روز دوشنبه (6/10/89) به نقل این روایت كه از سوی بزرگترین مفسران و محدثان اهل سنت نقل شده و در كتابهایی مانند مناقب خوارزمی، ذخائرالعقبی ثبت شده، پرداخت:«زنی باردار در نزد خلیفه دوم اقرار به زنا كرد و خلیفه دستور داد تا او را رجم كنند. حضرت امیر علیه السلام با اطلاع از این ماجرا، به خلیفه فرمود: تو بر خود این زن قدرت و سلطنت داری و بر او حكم می كنی، ولی تقصیر طفلى كه در شكم دارد چیست و چرا او را به قتل می رسانی؟ «هذا سلطانك علیها فما علی ما فی بطنها؟!» خلیفه پاسخ داد: او زناكار است! على علیه السلام فرمود: مگر نشنیدى كه رسول خدا فرمود: كسى كه پس از بلا و گرفتاری اعتراف می كند، مورد حد قرار نمی گیرد: «اما سمعت رسول الله (ص) : "لا حد علی معترف بعد بلاء"؟! »بالاخره خلیفه آن زن معترف را آزاد كرد و گفت: عجزت النساء ان تلد مثل على بن ابیطالب لولا على لهلك عمر. (زنان عاجزند كه فرزندى مانند على بن ابیطالب بزایند اگر على نبود عمر هلاك می گشت»

 

این مرجع تقلید سپس افزود: كسی كه در حبس است، اقرارش اعتبار ندارد. قاضی ای كه به چنین اقراری قضاوت كند، از اهلیت قضا ساقط است. اگر تهدیدی هم وجود داشته باشد، آن اقرار اثر ندارد.»

 

گفتنی است قبلا مرحوم آیت الله منتظری چنین اقرارهائی را مکررا خلاف شرع اعلام کرده بود، از جمله در فتوای تاریخی 19 تیر 1388 صریحا نوشته بود: " تحميل اعتراف به امور خلاف واقع بهويژه در زندان نزد شرع و عقل و عقلاء جهانمحكوم و بىارزش است، و بر حسب اخبار معتبره وارده از اهل بيت عصمت و طهارت ( ع ) اقرار و اعتراف در زندان يك ذرّه اعتبارشرعى و قانونى ندارد و نمىتواند ملاك حكم باشد. (وسائل، كتاب الاقرار، باب 4 و ابواب حدالسرقة، باب 7). مردم رشيد ايران نيز از حقيقت اين اعترافات كه نمونههاى آنها در تاريخ حكومتهاى فاشيستى و كمونيستى ثبت است كاملاً آگاهمىباشند و مىدانند اين اعترافات و مصاحبههاى ساختگى تلويزيونى با زور و شكنجه و تهديد در جهت پنهان نمودن ظلمها وبىعدالتىها و تحريف چهره اعتراضات مسالمتآميز و قانونى مردم، از فرزندان به بند كشيده آنان گرفته مىشود. و مسئولين مربوطهبدانند كه آمر و متصدى و مباشر گرفتن اينگونه اعترافات و مصاحبههاى دروغ گناهكار و مجرمند و شرعاً و قانوناً مستحق تعزيرخواهند بود."

 

آیت الله وحید خراسانی که پدر همسر رییس قوه قضاییه است در حالی اینچنین سخنانی را گفته است که تقریبا در یک سال ونیم گذشته چهره ای منتقد از خود نشان داده است .وی در مقاطعی اختلاف خود وعدم تایید دولت را نشان داد .از جمله در رحلت آیت الله منتظری به بیت آن مرحوم رفت وگفت که با ایت الله منتظری رفاقتی 50سالهد اشته است .

 

همین طور درمراسم 14خرداد که طرفداران احمدی نژاد اجازه نداند سید حسن خمینی سخن بگوید ایشان از سید حسن خمینی دفاع کرد ورفتار بهم زنندگان را ناشایست ودور از اسلام دانست.ولی مهم ترین جلوه مخالفت ایشان با حاکمیت فعلی وقتی بود که ایت الله خامنه ای به مدت ده روز در قم حضور یافت وبا تبلیغات بسیار با اکثر علما دیدار کرد ولی آیت الله وحیدحاضر به دیدار با اقای خامنه ای نشد وحتی اجازه ندان رهبر ایران نیز به دیدارش برود .

 

آیت الله صانعی و آیت الله بیات زنجانی نیز در سال گذشته بر بی اعتباری و خلاف شرع بودن اقرارهای تحت فشار و در زندان تصریح کرده بودند. فتاوای مراجع تقلید از جمله آیت الله منتظری و آیت الله وحید خراسانی در تعارض با اظهار نظر آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز عیدفطر سال گذشته است. آقای خامنه ای اگر چه اقرار افراد علیه دیگران را مسموع ندانسته بود، اما به صراحت اقرار افراد علیه خود را در دادگاه معتبر دانسته بود. عین سخن مقام رهبری چنین است: "متهم هرچه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود در دادگاه بگوید، این حجت است. اینكه بگویند در دادگاه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خودش اگر اعترافى كرد، حجت نیست، این حرف مهملى است، حرف بى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارزشى است؛ نه، هر اقرارى، هر اعترافى، شرعاً، عرفاً و در نزد عقلا در یك دادگاه در مقابل دوربین، در مقابل بینندگان میلیونى كه متهم علیه خود بكند، این اعتراف مسموع است، مقبول است، نافذ است".

 

محل نزاع بین رهبر جمهوری اسلامی و مراجع تقلید بویژه حضرات آیات منتظری و وحید خراسانی در اعتراف در زندان و دادگاه یعنی اقرار تحت فشار است. این صریح ترین اظهار نظر آیت الله وحید خراسانی ناظر به مسائل روز جامعه است. بر اساس فتوای این مرجع تقلید کلیه احکام قضائی که بر اساس اقرار متهمان تحت فشار در زندان و دادگاه و مقابل دوربین تلویزیون صورت گرفته است از اعتبار ساقط است و قضاتی که چنین احکامی صادر کرده اند صلاحیت قضاوت را از دست می دهند. این اظهار نظر آیت الله وحید خراسانی با توجه به اینکه داماد معظم له شیخ صادق لاریجانی ریاست قوه قضائیه را به عهده دارد اهمیت بیشتری پیدا می کند. لازم به ذکر است که آیت الله وحید خراسانی اخیرا با حوصله به درد دل و شکایات خانواده های زندانیان سیاسی گوش فرا داده و نسبت به فجایعی که در زندانهای جمهوری اسلامی اتفاق افتاده اشراف کامل پیدا کرده است .

 

در تحولی دیگر آیت‌الله دستغیب در دیدار با خانواده مصطفی تاج زاده، به شدت از وضع موجود کشور انتقاد کرد و گفت: چه شد که در عرض این چند سال همه چیز عوض شد و قرآن و سنّت را خاک کردند؟ کجاست احکام قضاوت؟ هیچ مرجع عادلی را پیدا نمی‌کنید که بگوید: می‌توان با قهر از مجرم اعتراف گرفت. لذا چه در مجلس خبرگان و چه در جاهای دیگر بارها گفته و می‌گویم که هیچ یک از مراجع وضع موجود را تأیید و امضا نمی‌کنند زیرا خلاف قرآن و سنّت و قانون اساسی است.

 

به گزارش حدیث سرو، وی همچنین با بیان اینکه "وضعیت فعلی را نه جمهوری می‌توان نامید و نه اسلامی"، تاکید کرد: نتیجه پا گذاشتن بر قرآن و سنّت، این می‌شود که دست مراجع بسته شود و تهدیدات پیش آید و شکنجه‌ها و زندانهای بی‌رویه ایجاد شود. وقتی دست مراجع بسته شود دست کسانی باز می‌شود که از قرآن و سنّت اطلاعی ندارند و دیگر از اسلام فقط یک اسم باقی می‌ماند.

 

در ابتدای این دیدار، فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر سید مصطفی تاج زاده، به شرح وقایع اتفاق افتاده در روز عاشورا برای آیت‌الله دستغیب پرداخت و با بیان اینکه “برای استعلام از وضعیت عزیزانمان به زندان اوین رفتیم و با آن برخورد کذایی روبه‌رو شدیم” از روند موجود در جامعه ابراز تاسف کرد.

 

پس از صحبت‌های محتشمی‌پور، آیت‌الله دستغیب نیز با ابراز تاسف از اجرا نشدن قوانین در جامعه اسلامی گفت: در زمان شاه، اکثریت مردم چه شیعه و چه سنّی از زیر پا گذاشته‌شدن احکام و قوانین اسلام ناراحت بودند، لذا به هنگام قیام امام خمینی‌(س) مردم با ایشان همراه شدند. امام خطاب به شاه می‌گفت: تو برخلاف اسلام عمل می‌کنی، حدّاقل به قانون اساسی که خودتان تصویب کرده‌اید، عمل کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اخذ اعتراف قهری از مجرم، خلاف قرآن و سنت است، تصریح کرد: هیچ مرجع عادلی را پیدا نمی‌کنید که بگوید می‌توان با قهر از مجرم اعتراف گرفت. لذا چه در مجلس خبرگان و چه در جاهای دیگر بارها گفته‌ام و می‌گویم که هیچ‌یک از مراجع وضع موجود را تأیید و امضا نمی‌کنند، زیرا خلاف قرآن و سنّت و قانون اساسی است.

 

آیت‌الله دستغیب همچنین با اشاره به دفاع مشروع طلاب و اصحاب مسجد در روز قدس و اینکه اخیرا احکام سنگینی برای چند نفر از طلاب صادر شده، افزود: آیا می‌توان به کسی که می‌گوید بر طبق قانون اساسی عمل کنید، بگویند: تو و امثال تو سران فتنه هستید. یا اینکه بگویند مسجدتان، مسجد ضرار است و طلاب مشغول به تحصیل در آنجا، فتنه‌گر و آشوب‌طلب هستند و باید محاکمه شوند و باید تبعید شوند و شلاق بخورند و به حبس بروند؟!

 

اشاره این مرجع تقلید به موضوع احضار و محکومیت سه نفر از طلاب و شاگردان وی در دادگاه ویژه روحانیت به حبس و تبعید و شلاق و پرداخت جزای نقدی است

 

 

#wasalam#

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Deine Meinung

Du kannst jetzt schreiben und Dich später registrieren. Wenn Du ein Benutzerkonto hast, melde Dich bitte an, um mit Deinem Konto zu schreiben.
Hinweis: Dein Beitrag muss vom Moderator freigeschaltet werden, bevor er sichtbar wird.

Gast
Auf dieses Thema antworten...

×   Du hast formatierten Text eingefügt.   Formatierung jetzt entfernen

  Nur 75 Emojis sind erlaubt.

×   Dein Link wurde automatisch eingebettet.   Einbetten rückgängig machen und als Link darstellen

×   Dein vorheriger Inhalt wurde wiederhergestellt.   Editor leeren

×   Du kannst Bilder nicht direkt einfügen. Lade Bilder hoch oder lade sie von einer URL.

  • Wer ist Online   0 Benutzer

    • Keine registrierten Benutzer online.
×
×
  • Neu erstellen...